Logopeda

 

Iwona Matłosz 

Logopedia

 

Mówienie to nie łatwa sprawa,

dlatego należą Ci się brawa 

i do podłogi ukłony 

za trud włożony w naukę poprawnej wymowy!

 

 

 

 

            Głównym celem grupowych zajęć logopedycznych uczniów w ZSP Jastrzębiu jest usprawnianie komunikacji językowej poprzez wprowadzanie działań profilaktycznych. Program profilaktyki i terapii logopedycznej zakłada zapobieganie zaburzeniom mowy oraz niwelowanie wszelkich wad wymowy i niedoskonałości artykulacyjnych, w tym również błędów wymowy – zaburzeń wynikających z nieznajomości norm ortofonicznych. 
 

            Grupowe zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. 

            Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy i pomoce dydaktyczne uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń.

                Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalenie w domu zalecanych ćwiczeń. 

            Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania. 

            Drodzy Rodzice!

             Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.  Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.  Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne. 

          Serdecznie zapraszamy do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców. 

 

Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków  i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.

Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu: 

• usuwanie zaburzeń mowy; 

• nauczanie mowy, która się nie wykształciła; 

• wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy; 

• likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy. 

10 zasad domowej profilaktyki logopedycznej

 

• “Włącz się” do świadomej i systematycznej obserwacji dziecka. 

• Analizuj przyrost jego umiejętności językowo – komunikacyjnych, a w wypadku słabego przyrostu skontaktuj się ze specjalistą. 

• Zawsze mów zrozumiale do dziecka – bądź najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy – ucz je powtarzać. 

• Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, gestem, słowem, ale też wyznaczaj “granice”. 

• Jak najwcześniej osłuchaj dziecko ze słowem, czytanym – naucz je obcować z książkami i dbać o nie. 

• Często żartuj z dzieckiem, ucz je wyliczanek i prostych piosenek. 

• Zapewnij dziecku wiele okazji do ruchu, zabawy i pracy twórczej – stwórz warunki do rysowania i malowania. 

• Dbaj o odpowiednią dietę dziecka – zróżnicowaną, wzbogaconą o witaminy, mikro – i makroelementy. 

• W razie obserwowanych trudności rozwojowych, edukacyjnych dziecka pamiętaj  o konsultacji z pedagogiem lub psychologiem. 

• Szanuj indywidualność dziecka i ucz je samodzielności w każdej dziedzinie.

 

 

Logopeda w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Jastrzębiu : mgr Iwona Matłosz